blink2

Friday, 6 April 2012

ujian itu tarbiah hidup

assalamualaikmu wbt

alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk hidup dimuka bumi ALLAH yang indah ni, untuk beribadah lagi. nikmatMU cukup banyak ya ALLAH. rahmatMu melimpah ruah. tapi kami selalu je lupa. Kau yang berkuasa terhadap kami. kami bukan sapa2 tanpaMu ya ALLAH.

berbalik kepada tajuk entry.
"UJIAN ITU TARBIAH HIDUP"
ma maksud tarbiyah? tarbiyah ialah didik, didikan. (maaf kalo salah kata dasar ke, kata perbuatan ke, gue sik da asas arab). jom kita tengok, macammana hidup kita boleh dididik dengan ujian
perkongsian daripada seorang naqibah  semalam "setiap hari adalah ujian" setiap hari kita ditarbiyah, tapi antara sedar atau tidak. dan time tu baru saya terfikir "ha'ah, betul la, setiap hari adalah ujian" (sesungguhnya aku tak mengetahui,,betapa jahilnya aku =_=)

bila kita tak diuji misalnya, HATI kita takkan subur, takkan tertarbiyah. dan bila kita selalu bersenang pon, lama kelamaan kita lupa diri.

dan bila ALLAH timpakan kita tak sihat cthnya selsema, pon kita mengeluh? ujian tu sekelumit hujung kuku je dah nak mengeluh? dan mesti kita kata kenapa aku? kenapa bukan dia? selalu je kita nak salahkan ALLAH. selalu je bersangka buruk dengan ALLAH. padahal DIA banyak kot bagi nikmatNYA kat kita, melimpah ruah rahmatNYA seluruh semesta. takkan ujian ciput macam tu tak mampu? *tepuk dada tanya iman*
"maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?" [55 : 13] ayat ni disebut 31kali dalm surah Ar-Rahman. (betulkan kalo saya salah)

analogi | kaitan antara taman bunga, hujan, pelangi, dan matahari

taman bunga itu selalu je disinari dengan matahari.."aahhhh,,bahagianye, proses photosynthesis berlaku dengan lancarnya..nikmat2,,dapat buat glucose berganda2 macam ni..boleh contribute oxygen banyaknya kepada manusia" *ehh? bunga leh speaking english?*
tapi, musim kemarau tiba. taman bunga itu layu. layu selayu-layunya. macam tiada harapan untuk hidup. tapi taman bunga tersebut redha dengan ujian tersebut. mereka tetap berzikir "subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar"
akhirnya setelah sebulan bertarung antara hidup dan mati, ALLAH turunkan hujan kepada taman bunga tersebut..bila turunnya hujan, taman bunga itu pon berbunga dengan sukarianya. subur, sangat subur. cantik pula bunganya, berseri-seri. sesudah itu, ALLAH kurniakan pulak pelangi. "wah, indahnya. tak pernah aku tengok pelangi seindah ini" *taman bunga ada mata ea?*
"terima kasih ya ALLAH"

anda nampak? begitu juga hati kita. kalo tak diuji, hati kita takkan subur. tak terkesan. dan apabila diuji selalu, hati kita akan subur selalu. ingat ALLAH selalu. tapi dengan syarat kita tak mengeluh. ketahuilah, setelah "sesuatu kesulitan ada kemudahan" [94:6] janganlah bersangka buruk dengan ALLAH. DIA nak hadiahkan kita sesuatu yang lebih indah. disebalik ujian itu ada hikmahnya. take note!

anda tau kenapa ALLAH selalu uji kita? sebab DIA rindu akan hambaNYA. DIA nak kita dekat dengan DIA. DIA rindu nak dengar suara kita berdoa minta petunjukNya. how sweet kan ALLAH rindu kita?

dah lama tak mendoodle :)


insyaALLAH, harap apa yang disampaikan dari saya jelas. maaf la kalo ada yang yang terbelit2. gue tak pandai mengarang. gue insan yang banyak kekhilafan diri. kalo ada yang sentap tu, alhamdulillah, anda masih ada iman. chill der :)

"dan kepada Tuhanmulah engkau berharap" [94 : 8]

"sampaikan daripadaku walaupon satu ayat"

sekian. assalam. kbai :)





2 comments: