blink2

Tuesday, 7 August 2012

Muslimah, Aurat, Hijab and Fashion

assalamualaikum wbt readers



alhamdulillah, diberi lg peluang untuk menconteng-conteng di sini, di belog yang tak seberapa *pandang sebelah mata*.. tarikh harini 8/8/2012 bersamaan 19 Ramadan 1433.. ohh ALLAH, ramadan sedang meninggalkan kita. Cepatnya masa berlalu :') *lap airmata* cuba kita muhasabah, apa yg telah kita lakukan sepanjang 19ari lepas. ALLAH, aku banyak lalai. Rasa rugi :( ohh ye, malam ni dah 20 Ramadan, 10 malam terakhir Ramadan. Kita umat Nabi Muhammad beruntung sbb ALLAH bagi Lailatul Qadar kt kita, malam bersamaan 1000 bulan beribadah. Thanks ALLAH :')

back to the topic

entry kali ni nak cakap pasal hijab. Ekceli nisah bukanlah alim, melimpah ruah dgn ilmu agama didada. No. Absolutely not. nisah cuma nak share sikit ilmu yang nisah dapat dari membaca, tanya kat sahabat2, dgr majlis ilmu dan juga menonton youtube/tv pasal suma ni.

CANTIK. Semua orang sukakan kecantikan. Dan cantik itu sangat subjektif. Wanita sinonim dengan Fesyen dan sebenarnya wanita itu sendiri adalah ciptaan ALLAH yang sangat cantik.

MURID : ustazah, saya tertanya-tanya boleh tak kalo saya nak pakai tudung labuh tapi pada masa  yang sama saya nak jugak berfesyen macam pkai shawl ke, lilit sana lilit sini. i'm wondering ustazah. 
USTAZAH : tak jadi masalah kalau kamu nak berfesyen selagi kamu menutup aurat, tidak menjolok mata dan juga tidak tabarruj yakni berlebih-lebihan dalam berhias. Dan ingatlah ALLAH itu cantik dan Dia sukakan kecantikan. :)

sila tengok video ini :)


berhubung dengan wanita Islam, ALLAH ada jelaskan dalam surah An-Nur ayat 31 yg bermaksud :


Wanita Islam sangat istimewa sebab Islam sangat menjaga wanitanya, sehingga wujudnya surah An-Nisa *dirimu begitu berharga.kesat airmata lagi.* Of course la ada hikmah ALLAH suruh tutup aurat, pakai tudung tutup dada. ALLAH Maha Mengetahui sedangkan kita tidak. Kan?

so Muslimah, why don't u wear hijab yakni tudung and cover your chest? why? dan kenapa best sangat tayang yakni tak tutup dada tu? best sangat nak orang tengok? bangga? maknanya anda best jugak la nk diazabkan kelak. nauzubillah.

saya mohon dibulan Ramadan yg Mulia ini bulan penuh keberkatan, moh ler same-same kita transformkan diri dengan pakai tudung dan cover your chest. Mana yang dok pakai baju lengan pendek/tiga suku, moh kiter pakai baju lengan panjang, mana yang baju tak labuh bawah punggung, moh kiter labuhkan. Mana yang ketat, kita longgarkan. InsyaALLAH, kita selangkah mendekatiNya :') Sebagai peringatan kepada diri sendiri dan juga muslimah yang awesome segak comey bergaya di luar sana #NoteToMySelfAndYou



sila tengok video ini mengenai tabarruj and eid ul fitri. Al-maklum la, raya semakin dekat 




sumber : rusydee art. ALLAH anugerahkan beliau berdakwah melalui doodle. MasyaALLAH :')


ekceli, nisah pon suka pakai tudung yg style gitu ala-ala Hana Tajima. itu bohong sbb saya tak penah pakai ala-ala Hana Tajima dikhalayak ramai :p cuma pakai menggedik depan cermin je  :p nisah suka jugak pakai shawl. tapi nowadays susah nk cari shawl yang labuh, tutup dada dan murah. Rasa macam nk pegi kedai kain, cari kain sendiri, ikut ukuran sendiri dan pegi potong and jahit tepi kat kedai jahit je! *Memberontak! Asal shawl besau mahal sangat. Gue student dengan tajaan je tau tak!* Pastu, kalo ada yang bekenan boleh buat menega. Ohsem kan?hek3 :p *otak haruslah otak bisnes :D

alhamdulillah nisah mempunyai belog ini sebagai salah satu medium untuk meluahkan apa yang terbuku kat hati ni. Nisah sangat la tak pandai nak tegur orang especially my friends and saudara-mara yang awesome tu apatah lagi nak cakap, berhujah pasal agama dengan kome suma. Tapi insyaALLAH boleh tegur melalui tulisan, coretan, puisi kat sini. *Tak gentleman la kan tak tegur face-to-face. tapi cara ini lebih selamat :D* Maaf la kalo ada yang terasa menusuk dihati, jantung, paru-paru, pancrease, gall bladder, small and large intestine. Maafin saya, saya hanya insan hina. tapi Alhamdulillah dan insyaALLAH gue sudaa terlepas dalam menegur isu ini. :) kalau kome nak tegur sapa2, cepat2 ler sharekan entry ini kepada orang yang kamu nk tegur tu ye :)

dan saya tak mau bila nanti ALLAH tanya kome "kenapa tidak tutup aurat?" dan kome jawab "hanisah tak memberi peringatan kepada saya, ya ALLAH". dengan itu, kome telah menarik saya juga ke dalam neraka. Nauzubillah, minta dijauhkannya daripada aku, jiran2, family, kawan2, saudara mara dan seluruh umat islam ya ALLAH. Amiinn.

akhir kata... *macam bagi speech la pulekks*

sumber : FB 

yang baik semuanya dari ALLAH, yg tak baik semuanya dari kelemahan saya. thankisss and tahniah sbb telah berjaya habiskan membaca entry yg panjang ini. May ALLAH bless u :)

nak promote sikit. Afin Lanny Shawl. sesuai untuk muslimah yang bergaya di samping aurat terjaga.
PM/DM/komen kalo bekenan or nk order. tapi buat masa ni owner ckp dh tutup order. sadis. sila nanges airmata darah sambil menghantukkan kepala sekarang

gue malu jika menunjukkan muka gue sepenuhnya ! and kt fb gue dh delete gmbau ni. menyesal plak upload aritu. kbai

p/s : -----> saya berjaya tidak tido selepas subuh dek kerana mengupdate entry ini *sila tabik spring gaya pengakap, pbsm, pkbm, polis, krs, bomba, putri islam. 
      ------> sore throat dalam bulan ramadan. ALLAH, perit beb. tak pa tak pa, kifarah dosa
      ------> ingat nk lukis doodle, tapi doodle tersebut tak menjadi, hodoh gila..haha..gue dah lama tak melukis, dh tak reti sudaa bha

assalam 
love,
nisahyusof

3 comments:

  1. Ehhemm..ohsem nisah..ohsem...*cLAP..clap!..
    Ini entry wa mnyak suka, ingt juga sama wa, ada sikit lalai kadang kala..:D
    Syukran jazillan..:)
    Me love u lah mcm ni..^^

    ReplyDelete
  2. ini juga peringatan utk diri sendiri :') syukran jugak sebab membaca entry..me love u too..heeeee :D

    ReplyDelete